Nieuws uit India

Zoals beloofd een berichtje van mij over mijn tijd hier in India.
Veel info of te vinden op mijn blog:

In het algemeen:
Veel indrukken opgedaan. Er is ook veel werk te doen. De schooltjes zijn klein. Soms wel 41 kinderen op 15m2!

We zijn niet de hele week bij deze school; we bereiden ook workshops voor. Het rijden naar de school toe is al een onderneming! Voor mij is dat 1,5 uur rijden over ongeplaveide wegen. Maximum snelheid is 35 km per uur. De wegen zijn slecht, de chauffeurs nog slechter.... Voordeel is wel dat elke chauffeur weet dat hij een slechte is, en houdt dus rekening met de andere. Hier geldt: de weg is van jou, totdat je een tegenligger ontmoet.

Mijn school is 6x2,5 m en hier moeten 31 kinderen les krijgen. Het is één ruimte alwaar de eigenaar (een boer) ook af en toe door de klas moet, om bij de schuur erachter te komen. Hier staat het kalfje.
De leeftijd van de leerlingen varieert van 5-12 jaar. Eigenlijk dus gewoon een complete basisschool in één klaslokaal. DEze klas is verdeeld in 3 levels. A= 10-12 jaar; B= 8-10 jaar; C= 5-7 jaar. Er wordt voornamelijk gekeken naar leeftijd of je een level mag doorstromen. De niveaus zijn schrikbarend...... optellen en aftrekken wordt matig tot slecht beheerd in B en A. C level wordt vaak aan zijn lot overgelaten. Eigenlijk komt het erop neer, dat als je een geïnteresseerde C-leerling bent, je de meeste kans maakt. De leerkracht werkt hard, maar heeft gewoon nagenoeg geen bagage. Dit verschilt van school tot school, want collega’s alhier zijn ook tot tranen toe geroerd over de mooie dingen die zij zien van leerkrachten hier die al een keer meegedaan hebben met dit programma.

Ik heb zelf rekenles gegeven en muziek afgelopen week. Een hele onderneming, omdat het basis niveau echt veel lager is dan bij ons. Daarnaast verstaat de leerkracht bijna geen Engels en is mijn Hindi ook iets roestig.[https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif]

Komende maandag gaan we weer het avontuur tegemoet. We gaan naar de slaapplaats waar we tussentijds verblijven, en op dinsdag gaan we weer naar de scholen toe. Tot en met donderdag hopen we de leerkracht te motiveren meer uit zijn lesdag te laten halen. Dat doen we door morgen en zondag workshops te geven.

In een drukke stad zijn wij echt hard aan het werk. Gelukkig gisteren en vandaag ook even de toerist uit kunnen hangen.... Wat een stad, wat een land... maar vooral: wat een ervaring!

meester Ruud

ruud 1 ruud 1