Kunst en citoscores

Weekbericht

Voor de zomer hebben we u bericht over het feit dat we met enkele citoscores, met name begrijpend lezen, te laag scoorden. We kregen van de inspectie de opdracht om dit binnen een jaar op orde te brengen. Op 13 mei komt de inspecteur daar opnieuw naar kijken. Wij hebben het afgelopen half jaar een plan van aanpak gevolgd voor begrijpend lezen. Naast het afronden van het een nieuwe manier van werken, waarmee we al twee jaar bezig waren, hebben we ook meer aandacht gegeven aan de manier
waarop vragen in de citotoetsen gesteld worden, en de kinderen geleerd zich beter te concentreren op
de toetsen. Nu alle toetsuitslagen binnen zijn voor begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen, spelling, en
woordenschat zien we de effecten. Alle scores liggen nu boven tot ver boven het landelijk gemiddelde. Voor de zomer meldden wij ook dat wij niet alleen déze schoolse vakken belangrijk vinden voor de ontwikkeling van de kinderen. Juist ook zaken als samenwerken, zelfstandig werken, groepsklimaat, sociaal gedrag, identiteit en creativiteit zijn belangrijk voor een evenwichtige groei en ontwikkeling, en deelname aan de maatschappij. Die ontwikkeling kan door een óvermaat aan aandacht voor taal en rekenen in de knel komen. Niet alleen wat makkelijk te meten is, is belangrijk in het leven… Laten we er voor zorgen dat datgene wat moeilijker meetbaar is, belangrijk blijven vinden en aandacht blijven geven. In een thema als ‘kunst’ bijvoorbeeld…