Optimaal gebruiken van het gebouw

Weekbericht

We werken nu twee jaar in dit nieuwe gebouw. Het past als een handschoen. Het ontwerp is zo gemaakt dat wij er het volgens ons optimale onderwijs in kunnen organiseren. Enkele belangrijke pijlers van ons onderwijs zijn, rust en aandacht, instructie op verschillende niveau’s en in verschillende duur, zelfstandig werken en samenwerkend leren.
Mede hiervoor zijn er op de bovengang zo’n 55 werkplekken. Deze worden veelvuldig gebruikt door kinderen uit alle groepen die even geen instructie nodig hebben, maar zelfstandig of in een groepje verder kunnen. Dit vraagt veel van de discipline van iedereen om deze ruimte zo te houden dat het er netjes blijft en vooral heel rustig, vrijwel stil. Na een evaluatie met het team hebben we het gewenste gedrag voor deze gang weer eens goed doorgesproken en op papier gezet. Naast papier en regels is het naleven en aanspreken nog veel meer van belang. Daar gaan we nu extra op letten. Omdat er ook regelmatig hulpouders, computerouders op deze gang zijn, hierbij de kern van het beleid. Ook u kunt de kinderen er op wijzen indien dat onder uw toezicht nodig is. De kern staat in de allereerste zin, dik gedrukt:
De werkstraat is een plek om te werken. Er is stilte of er wordt gefluisterd met een schoudermaatje.

Keukens zijn opgeruimd. Aanrecht netjes en spullen goed schoongemaakt en goed weggezet. Kwasten met de kwast omhoog in de potten.
Boeken ruilen moet altijd kunnen, maar met een tegelijk. En we komen altijd terug op punt 1.
De kasten met boeken netjes houden. Groep 6 gaat vanaf nu de nacontrole houden. Dus niet opruimen!
De werkstraat is een doorgang. Groepen kunnen via de werkstraat naar beneden. Maar met opmerking 1 in ogenschouw genomen (stilte)
De computers worden aan het eind van de dag goed afgesloten en de spullen weer netjes teruggelegd (koptelefoons). Groep 8 checkt of dit alles goed gaat.
In de werkstraat zijn alleen kinderen, die gericht zijn op hun taak.
De tussenruimtes worden netjes gehouden. Dit wordt gecontroleerd door de omringende groepen.”

NB: Ook in de benedenverdieping hebben we een zelfde werkstraat, waar altijd veel kleuters zelfstandig en samenwerkend spelen en leren. Hierbij gelden m.b.t. de gewenste rust deels andere normen. Het is hetzelfde als boven, maar dan met een geaccepteerde normale klueter-werkruis.