Verlenging gouden ster St. Barbaraschool Tuitjenhorn

Bron: TSO-voorbeeldschool

Op maandag 30 maart jl. was het opnieuw feest voor de TSO van de Sint Barbaraschool te Tuitjenhorn. Namens de werkgroep van TSO-voorbeeldschool reikte Ed van Veen de oorkonde met een gouden ster voor de verlenging uit aan de overblijfkrachten. Alle overblijfkinderen werden daarna getrakteerd op een gebakje.

Enkele kwaliteitskenmerken waaraan de TSO van de school nog steeds voldoet zijn de goede organisatie en uitvoering. De overblijfkrachten zetten zich in om het overblijven zo huiselijk en rustig mogelijk te laten verlopen. De presentie van de kinderen die overblijven wordt dagelijks gecontroleerd en er zijn voldoende overblijfkrachten. De structuur van het overblijven is duidelijk: eten, vanaf 12.15 uur naar de speelplaats en om 12.45 uur overname pleinsurveillance door leerkrachten wanneer de kinderen die niet overblijven op het plein komen. De kleuters worden door de overblijfkrachten naar hun klas gebracht.

Tijdens de laatste observatie bleek dat de overblijfkrachten samen met de kinderen een goede sfeer weten te creëren. Er is contact met kinderen in alle leeftijdsgroepen, kinderen worden geholpen, er worden complimentjes gegeven en er wordt buiten actief meegespeeld met de kinderen. Uit gesprekken met oudere overblijfkinderen blijkt dat ze tevreden zijn over de TSO en de overblijfkrachten erg waarderen.

De TSO-groep bestaat uit zeven personen, waarvan er vijf al jaren de TSO begeleiden. Op één na hebben alle krachten een basistraining gevolgd. De twee coördinatrices hebben een coördinatorentraining gevolgd. Daarnaast wordt er eens in de twee jaar een herhalingsworkshop voor alle overblijfmedewerkers georganiseerd.

Verlenging gouden ster - TSO Sint Barbaraschool Verlenging gouden ster - TSO Sint Barbaraschool