Corona update 9 april

Beste ouders,

Een dag later dan beloofd, hier dan toch de update.

Nu het ernaar uitziet dat de maatregelen nog niet direct voorbij zullen zijn, wordt er in het onderwijsveld druk gesproken over wat dat betekent voor scholen en de activiteiten die normaal gesproken in deze periode plaatsvinden.

Eén ding is duidelijk, vakantie en vrije dagen zijn vrij van schoolwerk. Er zal dan ook morgen (Goede Vrijdag) en maandag (Tweede Paasdag) geen thuiswerk opgegeven worden. Ook tijdens de meivakantie van 22 april t/m 5 mei wordt er geen thuiswerk verstuurd door de collega’s. Gezien de enorme overschakeling van “naar school gaan” naar “Onderwijs op Afstand” voor zowel de collega’s als de kinderen en uzelf is dit wellicht een periode van even tot rust komen.

Gezinnen die in de meivakantie een vakantie geboekt hebben, ontvangen vaak een voucher of een alternatieve datum van het reisbureau. Er zijn echter nog geen afspraken gemaakt tussen de reisbranche en het ministerie van onderwijs over data buiten de schoolvakanties. Wij moeten ons tot dan aan de wet houden, dus op een aanvraag voor een vakantie buiten de schoolvakanties moeten we (vooralsnog) -nee- verkopen. Helaas.

Voor wat betreft uitjes, schoolreisjes en bezoeken van mensen buiten de school aan de school (schoolfotograaf bijv) ook na de meivakantie, ongeacht het besluit van de regering om de school al dan niet gesloten te houden, is door het schoolbestuur besloten dat deze geen doorgang kunnen vinden. We zoeken voor zover nodig naar oplossingen in het nieuwe schooljaar.

Dit betekent uiteraard ook iets voor kamp en de eindmusical van groep 8. Deze kunnen in ieder geval niet doorgaan op de geplande wijze. Ontzettend verdrietig voor de kinderen, ouders en leerkrachten van groep 8. In overleg met Joost en Britta zijn we bezig alternatieven te bedenken om het jaar toch gepast af te kunnen sluiten. De ouders en kinderen van groep 8 horen volgende week van de directie hoe we hier verder mee om zullen gaan.

Vorige week hebben we u bericht over leerlingen die in Microsoft Teams zelf teams gingen maken. Inmiddels is door ons ICT-bedrijf de mogelijkheid voor leerlingen om zelf een team te maken geblokkeerd. Uiteraard kunnen ze nog wel met de leerkracht en zo nodig met hun groepsgenoten contact houden via Teams.

Een aantal kinderen van school zou ook dit jaar deelnemen aan de Kangoeroewedstrijd, een nationale wiskundewedstrijd in april. Volgende week ontvangen deze kinderen de opgaveformulieren om toch mee kunnen te doen. Helaas is er geen sprake meer van een echte wedstrijd, omdat de kans op fraude te groot is. Het is natuurlijk wel fantastisch als je jezelf tot het uiterste kunt uitdagen om eerlijk mee te doen.

Morgen, Goede vrijdag, is de noodopvang gewoon geopend. Er is echter geen thuisonderwijs, dus ook geen thuiswerkbegeleiding door de pedagogisch medewerkers. Tweede Paasdag is ook de noodopvang gesloten.

Moet u gebruik maken van de opvang omdat u in een cruciaal beroep werkzaam bent, geef dit dan aub wekelijks door aan info@sintbarbaraschool.nl of bij patricia.schuurman@blosse.nl. Geef hierbij steeds duidelijk aan om welke kinderen het gaat en op welke dagen. Veranderingen doorgeven uiterlijk 16 uur voor de volgende dag. Meld het aub ook als uw kind onverwacht niet komt.

Afgelopen week werden we geconfronteerd met problemen van teveel of juist tekort pedagogisch medewerkers, omdat er gerekend was op meer, dan wel minder kinderen dan er uiteindelijk kwamen. We werken in deze coronatijden met een 1 op 5 ratio (5 kinderen voor 1 medewerker) en dan is het prettig als we precies weten op wie we kunnen rekenen.

En dan is het bijna Pasen. Vandaag geen paasontbijt met de hele school en ook geen paasvieringen. Ik moet zeggen dat dat toch wel vreemd voelt. Ook bij u zal Pasen er anders uitzien dan andere jaren, vermoeden wij.

Wij hopen dat u deze dagen toch op een u passende wijze kunt vieren. Misschien niet als start van nieuw leven en een nieuw begin, maar wel als enkele dagen van rust, na de hectische periode.

Wij wensen u in ieder geval goede Paasdagen toe.

En ook voor deze Paasdagen geldt, blijf gezond, houdt afstand en zorg goed voor elkaar.

Met vriendelijke groet,

Namens het team,