Corona-update 29 mei

Beste ouders,

Nu al voor de 11e week komt er een update naar u toe.

Wij wachten vol spanning op de nieuwe draaiboeken die vanuit de overheid, RIVM en PO-raad gemaakt worden voor de periode na 8 juni. Die laten echter nog even op zich wachten en dat betekent ook dat wij u nu nog vrijwel niets kunnen melden over de eventuele veranderingen in ons draaiboek. We verwachten lichte versoepelingen t.a.v. ouders op het schoolplein en onderzoeken wat dat voor ons voor mogelijkheden biedt. Woensdag a.s. is het nieuwe draaiboek klaar en we hopen u daarna verder te informeren.

We willen u nog wel opnieuw melden dat de studiedag van 2 juni niet doorgaat. Deze dag hebben we al ingezet om het draaiboek van dit moment te bespreken en in de school aanpassingen te doen. De kinderen die op dinsdag naar school gaan, hebben die dag dus gewoon les.

Helaas mogen de schoolfeesten voor de kleuters ook geen doorgang vinden op de gebruikelijke manier. Wel willen de collega’s binnen het thema “Water” naar mogelijkheden zoeken om apart voor groep 1 en groep 2 een “waterdag” te organiseren en dit dan combineren met juffendag. De ouders van de kleuters ontvangen hierover nog een bericht met de precieze uitwerking.

Wat betreft de jaarlijkse schoonmaak in de groepen 1-2 willen we u tegen het einde van het jaar vragen zo veel mogelijk materialen thuis schoon te maken. We zoeken nog een oplossing voor de materialen die niet mee naar huis kunnen, omdat er ook na 8 juni nog geen ouders in de school worden toegelaten. Ook hierover ontvangen de ouders van de kleuters tegen die tijd nog een bericht over hoe en wat.

In de afgelopen periode hebben we ook nagedacht over de rapporten en de gesprekken hieromtrent. Momenteel zijn de leerkrachten druk bezig om de leerlingen goed in kaart te brengen na zoveel weken thuisonderwijs. Duidelijk is dat u allen, kinderen en ouders heel hard gewerkt hebben. Voor het in kaart brengen gebruiken we met name de methodetoetsen. Deze gegevens worden gebruikt bij de overdracht van de leerlingen aan de leerkrachten die zij volgend jaar krijgen.

Het goed analyseren van de gegevens over de kinderen en dit in verslagen per kind en per groep verwerken vraagt veel tijd van de leerkrachten. Bovendien valt er over een aantal vakken weinig te vertellen, omdat daar momenteel wat minder aandacht voor is. Daarom hebben we besloten de kinderen aan het einde van het jaar niet het rapport mee te geven zoals u van ons gewend bent, maar een zgn “stand van zaken”-formulier. Hierop staan de hoofdvakken en een opmerking van de leerkracht. Het is wel fijn als alle rapportboekjes dan op school zijn, zodat we het daarin kunnen opnemen.

Alleen de kinderen van groep 8 krijgen een “gewoon” rapport.

De leerkrachten houden daarnaast gesprekken met de ouders van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte (voorheen zorgleerlingen genoemd). Ook de ouders van de leerlingen die doorstromen naar groep 3 hebben nog een afsluitend gesprek met de leerkrachten. U wordt hiervoor uitgenodigd.

De CITO-toetsen die we normaal gesproken in juni afnemen, stellen we uit naar begin september. Dit is in overleg met Blosse en besproken met de MR. CITO past de normering van de toetsen aan, aan de andere periode, waardoor we een goed beeld van de leerlingen kunnen krijgen vlak na de vakantie. We gebruiken de gegevens van september vervolgens voor het maken van de zgn. groepsplannen en zo nodig voor persoonlijke plannen van de kinderen.

Nu de kinderen weer naar school komen, zien we ook de ziekmeldingen weer verschijnen. Omdat wij in deze tijd bij de GGD moeten melden wanneer er 3 of meer kinderen met griepverschijnselen thuis zijn, is het voor ons prettig als u bij het ziekmelden via Fiep bij de opmerkingen vermeldt waarom uw kind thuisblijft. Tot nu toe hebben we nog niets hoeven melden en we hopen uiteraard dat dat ook zo blijft.

Momenteel zijn we in overleg met de schoolfotograaf om te kijken of het mogelijk is in ieder geval klassenfoto’s te laten maken. Hoe dit er uit gaat zien, laten wij u weten zodra alles geregeld is.

Verder krijgen we ook al vragen over het drukken van de jaarboeken. Normaal gesproken is het een drukte van belang bij het kopieerapparaat in de laatste weken. Dit jaar willen wij u verzoeken om het jaarboek kant en klaar aan ons aan te leveren. Onze conciërge Ciska zal ze dan afdrukken en inbinden en zorgen dat ze bij de leerkrachten terechtkomen om verdeeld te worden. Om ervoor te zorgen dat alles goed gaat, vragen wij u om een pdf-bestand te versturen. Vanwege de grootte van het bestand graag via Google-transfer naar ciska.prestholt@blosse.nl en graag voor 24 juni.

We hopen u volgende week alle informatie te geven over het weer naar school gaan met de hele school, iedere schooldag en over de ruimte die er dan mogelijk is voor andere zaken.

We wensen u een goede Pinkster met vooral mooi weer. Dinsdag zien we een deel van de kinderen dan weer graag verschijnen en de rest mag nog even genieten tot donderdag.

Met vriendelijke groet,

Ook namens het team,