Zelf op luizen controleren

In gewone tijden komen na iedere vakantie de zgn. luizenpluizers in actie om alle kinderen in alle groepen te controleren op hoofdluis.

Helaas mogen er momenteel geen ouders het gebouw in en dus ook de luizenpluizers niet.

Daarom willen wij u vragen zelf uw kinderen regelmatig (1x per maand) te controleren op hoofdluis. Deze kriebelbeestjes zijn dol op schone hoofden en bevinden zich vooral op warme plekjes.

Hoofdluizen zijn niet schadelijk, maar vooral vervelend. Ze kunnen voor veel jeuk zorgen. Om te voorkomen dat hoofdluis een hardnekkig probleem wordt, is het belangrijk om regelmatig het haar te controleren. Als kinderen hoofdluis hebben, is het belangrijk dat gezinsleden, klasgenootjes of vriendjes met hoofdluis tegelijkertijd worden behandeld. Zo kunnen ze elkaar niet steeds opnieuw besmetten.

Een hoofdluis is een klein, grijsblauw beestje. Zo groot als een sesamzaadje. Als de hoofdluis bloed opzuigt verandert hij van kleur. Dan wordt hij roodbruin. Neten (de eitjes van de hoofdluis) zien eruit als witte, grijze, of zwarte stipjes. Ze zitten op het haar, dicht bij de haarwortel.

luizencontrole luizencontrole