Maandbericht 2 december 2020

Hierbij het Maandbericht van de St. Barbaraschool. We zijn beland in de spannendste maand van het jaar voor de kinderen, december.

Overal lopen pietjes. In de bovengang staan de prachtigste creaties in de vorm van surprises en in de benedengang ruikt het naar thee voor Sinterklaas en pepernoten. Alles wat we op school ondernemen is in de lijn van het Sinterklaasjournaal.

En als Sint na het weekend weer vertrokken is naar Spanje, is het op school meteen Kerstmis. Ook altijd weer een sfeervolle tijd.

Vanwege alle coronaperikelen zullen Sint en Kerst er iets anders uitzien op school, maar daarover heeft u al bericht gehad of krijgt u nog bericht.

Corona en alles wat daar bij komt kijken

Vanwege de maatregelen die momenteel gelden, waren fysieke 10-minuten gesprekken helaas niet mogelijk. De meeste gesprekken hebben we gelukkig via Teams kunnen voeren, waardoor het in ieder geval mogelijk was elkaar niet alleen te spreken, maar ook te zien. Toch hebben we het echte contact wel gemist en we hopen dan ook dat volgende gesprekken weer gewoon op school gevoerd mogen worden.

Ook zijn er momenteel geruchten dat er rond de kerst een extra vrije week zal komen voor de scholen. Onduidelijk is nog of dit ook voor het basisonderwijs geldt, of wij in die week thuisonderwijs zouden moeten geven en of we hiervoor een vakantieweek moeten ruilen. Uiteraard hopen we dat het bij geruchten blijft. Op dinsdagavond 8 december is er een persconferentie waarop alles duidelijk moet worden. Als er meer bekend is én we zouden overgaan tot schoolsluiting, dan brengen wij u natuurlijk zo snel mogelijk op de hoogte.

Studiedag van 30 november

Afgelopen maandag stond er weer een studiedag gepland. Omdat we niet met 30 personen op afstand een goed overleg konden voeren, hebben we op twee dagdelen in twee groepen hetzelfde programma gevolgd.

Naar aanleiding van onze nieuwe schoolvisie, maken we nu plannen voor de toekomst van ons onderwijs op de St. Barbara. De kinderen en de tijd van nu vragen om iets anders van ons. Als team gaan we samen ontwerpen hoe we de kinderen nog beter kunnen voorbereiden op hun toekomst, die er anders uit zal zien. Er is momenteel zoveel in beweging in de samenleving, het milieu en de arbeidsmarkt dat dit om heel andere vaardigheden vraagt. Hoe we dat moeten gaan vormgeven is een grote uitdaging, waar we graag samen aan willen werken.

Vervanging van collega’s bij afwezigheid

We hebben het u al een paar keer gemeld, maar het is op het ogenblik zeer lastig om bij afwezigheid van collega’s vervanging te vinden. In de meeste gevallen is het tot nu toe gelukt om op school een oplossing te vinden, door inzet van collega’s die vrij zijn in te zetten of door een groep op te delen. Dit trekt echter een zware wissel op alle collega’s, wat mogelijk ook weer gevolgen kan hebben.

In een enkel geval hebben we u gevraagd uw kind(eren) thuis op te vangen. We realiseren ons terdege dat dat weer veel vraagt van u en zijn blij met uw medewerking.

Een oplossing voor dit probleem is er niet één, twee, drie. En we zijn ons bewust dat de periode van griep nog maar nauwelijks is begonnen.

Weet dat wij er alles aan proberen te doen om alles op school door te laten gaan bij afwezigheid van een collega en dat het soms echt niet anders kan dan een groep thuis te laten werken. Dank voor uw begrip.

Sinterklaas en Kerstmis

Vrijdag is het dan zover. Hij komt!

Wegens corona geen intocht op het plein, maar een ontvangst door de Sint en zijn Pieten van de kinderen in de speelzaal of een ochtend met prachtige surprises in de klas. Het wordt ongetwijfeld een hele gezellige dag.

Als de kinderen om 14.00 uur naar huis gaan, maken wij ons op school dan weer op voor het volgende feest. Kerstmis.

De informatie komt volgende week, maar we kunnen u nu alvast vertellen dat er geen viering in de kerk en een kerstmaaltijd in de avond is. We organiseren dit jaar een kerstontbijt, gevolgd door  vieringen in de speelzaal. Alle details ontvangt u in een Fiepbericht.

MR

Op de oproep van de MR voor een nieuw lid namens de ouders heeft Johan Vast, de vader van Guido uit groep 5 gereageerd. Hij heeft een vergadering bijgewoond om te kijken of het aan zijn verwachtingen voldeed. Vervolgens heeft hij besloten als lid toe te treden. We hebben de procedure zonder stemming kunnen doorlopen, omdat hij als enige gereageerd heeft.

Fijn dat onze MR weer compleet is.

We hopen u via dit Maandbericht weer de nodige informatie over school gegeven te hebben.

Naast dit maandbericht hebben we nog enkele andere berichten voor u geselecteerd, die allemaal  zeer divers van inhoud zijn.

Het volgende Maandbericht ontvangt u op woensdag 6 januari 2021.

Met vriendelijke groet,

Lia van Roosmalen en Mariosé Huits, directie