• Missie en visie
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakantierooster
  • Extra verlof aanvragen
  • Inschrijven leerlingen
  • Tevredenheidsonderzoek
    • Leerlingonderzoek
    • Ouderonderzoek
  • Onderwijs is méér
    • Kanjer-communicatie
    • Veiligheidsprotocol Kanjertraining
  • Opvang
  • Verkeersgids
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Intern Begeleider
  • Privacy op school
  • Stappenplan afwezigheid leerkracht
  • groep 1-2A
  • groep 1-2B
  • groep 1-2C
  • groep 3A
  • groep 3B
  • groep 4A
  • groep 4-5B
  • groep 5A
  • groep 6A
  • groep 6B
  • groep 7A
  • groep 7B
  • groep 8A
  • groep 8B
  • Laatste bericht
  • Alle berichten
  • Aan-/afmelden nieuwsbrief

Informatie groep 6B
Schooljaar 2020/2021
 

Leerkrachten groep 6B (24 leerlingen) 

  • Maandag: Monique de Betue
  • Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: Joost van den Berg
     

Even voorstellen...  

Ik ben Joost van den Berg, 42 jaar. Ik ben geboren en getogen in Tuitjenhorn, maar woon alweer 13 jaar (samen met mijn vrouw Ysabel) in Alkmaar. Samen hebben wij een zoon (Sam) van 8 jaar, een dochter (Elles) van 6 jaar en een zoon (Cas) van 4 jaar. Mijn hobby’s zijn volleyballen, klussen in en om het huis en leuke dingen ondernemen (vooral samen) met mijn gezin. Ook kan ik enorm genieten van de weer jaarlijks terugkerende skivakanties in Oostenrijk. Ik werk sinds 2001 in het onderwijs, sinds 2002 op de Sint Barbaraschool.

 

Mijn naam is Monique, ik ben 40 jaar. Ik ben getrouwd met Paul en samen hebben wij drie kinderen, twee zoons en een dochter. Ik werk sinds 2017 op de Barbaraschool, in veel verschillende groepen. Dit jaar sta ik in groep 4/5, groep 6 en bij de kleuters. Mijn hobby’s zijn wandelen, dansen, lezen en bezig zijn met de natuur, zoals Volle Maan vieringen en de vieringen bij de overgang van de seizoenen.  

 

Vakken 
 

Engels: Eén keer in de week krijgen de kinderen Engels. Dit is een voorbereiding op de Engelse lessen die in de groepen 7 en 8 worden gegeven. Groove.me is de eerste complete lesmethode Engels waarbij popmuziek het startpunt is van de lessen. Muziek motiveert en enthousiasmeert kinderen! Met Groove.me leer je Engels spreken, schrijven, lezen, luisteren en zingen. In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen.

 
Verkeer: Er wordt verkeersles gegeven uit de boekjes van de VVN verkeersmethode. Deze methode wordt prachtig ondersteund met duidelijke voorbeeldfilmpjes en mooie praatplaten. Er wordt hierbij goed aangesloten bij hoe de kinderen op deze leeftijd het verkeer ervaren.

 
Rekenen: We werken met de rekenmethode ‘Rekenrijk’. De rekenlessen worden gemaakt op de tablet (Snappet). Na een blok van 10 rekenlessen volgt er een toets. In groep 6 leren de kinderen weer veel nieuwe vaardigheden met rekenen, bijvoorbeeld: breuken, verhoudingen, grote getallen, komma getallen, herleiden/meetkunde, (verhoudings)tabellen en grafieken, tijd en geld enz. De tafels blijven steeds terugkomen en zijn belangrijk om te herhalen en te onderhouden, ook thuis. 
 
Taal: We werken met de taalmethode ‘Taal actief’. De taallessen worden gemaakt op de tablet (Snappet). Bij deze methode werken de kinderen de eerste twee weken aan de basislessen van een thema. De derde week begint met een toets moment. Naar aanleiding van het resultaat van de toets werken de kinderen de rest van de week aan verrijkings- of herhalingsstof of remediering. Ieder kind kan hierdoor op eigen niveau werken.   
 
Spelling: We werken met de spellingmethode ‘Taal actief’. Deze methode stelt ons in staat om de kinderen op hun eigen niveau te laten werken. Kinderen die de stof al beheersen gaan na een korte instructie zelfstandig aan het werk. De anderen krijgen verlengde instructie waarna zij de stof verwerken. We doen ook hierbij drie weken over een thema, net als bij taal. Per week zijn er vier spellingslessen. In de laatste week is dan het controledictee en volgt het extra oefenen van de categorieën die de kinderen nog lastig vinden.
 
IPC: Met IPC (wereldoriëntatie) werken we aan verschillende thema’s het gedurende schooljaar. Bij ieder thema komen er andere vakgebieden aan bod, bijv.: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappij of kunst. Bij alle vakken horen doelen waar we in het thema aan werken en die we ook centraal stellen. Alle stappen hangen zichtbaar aan de IPC-wand
 
Topografie: De kinderen starten dit schooljaar met het leren van de provincies en steden van Nederland. Zij krijgen een aantal weken de tijd om hun huiswerk te leren, daarna volgt er een toets. De datum van de toets zal op het topo-blad staan.

 
Begrijpend lezen: Eén keer in de week werken de groepen 5 en 6 groepsdoorbrekend met de teksten van Nieuwsbegrip (onderwerpen uit de actualiteit). Met vier leerkrachten sterk krijgt ieder kind aanbod op zijn/haar niveau. De andere les, in dezelfde week, van begrijpend lezen krijgen de kinderen een thematekst waar ze mee aan het werk gaan. In elke les staat een bepaalde strategie centraal, dat is dan ook het doel van de les. 
 
Spreekbeurten en boekbesprekingen: Er worden ook spreekbeurten gehouden (één keer in het schooljaar) en boeken besproken. Aan de hand van bepaalde criteria beoordelen wij de spreekbeurten De kinderen weten van tevoren waar hun spreekbeurt allemaal aan moet voldoen. De hogerstaande doelen hierbij zijn: leren plannen, voorbereiden en presenteren voor een groep. De boekbesprekingen worden gebruikt om leesmotivatie te bevorderen en om te kijken wat voor leuke boeken er allemaal op de markt zijn.
 
Kanjertraining: Op regelmatige basis krijgen de kinderen kanjertraining, dit is een training voor het sociaal emotionele aspect. De kinderen leren hoe ze met elkaar omgaan. Kanjertraining is gericht op vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.  
 

Levensbeschouwelijk onderwijs: Via de methode “Hemel en aarde” krijgen de kinderen 1 keer in de week godsdienstlessen. Dit is een leuke interactieve methode die op een moderne manier kinderen laat kennismaken met het Katholieke geloof.

 
Muziek: Het eerste half jaar hebben de kinderen op vrijdag een half uur muziekles van juf Renée.
 
Gym: De kinderen hebben op donderdag gym (materialen les) van een vakdocent juf Esther. En op vrijdag gym (spelles) van de eigen leerkracht. 
 

 
Zelfstandig werken 

  • In groep 6 moeten de kinderen steeds meer zelfstandig werken. Daarbij speelt de werkhouding een hele grote rol! In de loop van het jaar zullen de kinderen aan het begin van de week een weektaak krijgen. De kinderen zijn zelfverantwoordelijk voor deze weektaak. Per dag staat beschreven wat ze af moeten hebben en wat de overige taken zijn, wat je zelf mag inplannen. Achter elk vakgebied staat of het een instructie les is of een zelfstandig werken les. Soms mogen ze ook kiezen.  
  • De kinderen krijgen meer vakken en moeten hun werktempo verhogen. 
  • Hulp vragen kan door de sjoelsteen met rood/groene vlak op tafel te leggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op rood. De leerkracht loopt rondes door de klas en helpt bij een vraag. 
  • Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de anderen kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem. 

 

Contact met de ouders vinden wij belangrijk. Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u eventueel na schooltijd langskomen of een afspraak met één van ons maken via de mail. 

joost.vandenberg@blosse.nl

monique.debetue@blosse.nl


We zien uit naar een gezellig en leerzaam schooljaar! 
 
 


Met vriendelijke groet, 
 
Monique en Joost 

Inloggen

Inloggen met uw account

Wachtwoord vergeten?


E-mailadres
Wachtwoord:

Nieuws

Pedagogische Professionals voor de flexpool (m/v)

Meer

Corona update 20 januari 2021

Meer

Corona-update 13 januari 2021

Meer

Meer nieuws

Agenda

Voorjaarsvakantie

22 februari 2021

Studiedag

10 maart 2021

Goede vrijdag en Pasen

02 april 2021

Alle agendapunten

Agenda

  • 22 februari
  • 10 maart
  • 02 april
  • 26 april

Deel deze pagina

Contact


Sint Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
tel. 0226-391778
info@sintbarbaraschool.nl

 

Zoeken

De School


  • Missie en Visie
  • De Schoolgids
  • Schooltijden
  • Verkeersgids
  • Onderwijs is meer
  • Inschrijven leerlingen
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Vakantierooster

Nieuwsbrief


Aanmelden nieuwsbrief

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

Locatie


Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2021 - Barbaraschool
Inloggen | Ziber Education - Basisschool website | Ziber - Website software | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals