Informatie groep 7 Schooljaar 2020/2021 Leerkrachten groep 7B (29 leerlingen) · Maandag en dinsdag: Maris Kout-Balstra · Woensdag, donderdag en vrijdag: Simone Kaaij-Hansen
Even voorstellen... · Simone: Ik ben Simone Kaaij, 38 jaar. Ik ben geboren en getogen in Langedijk, maar woon alweer 14 jaar (samen met mijn man Sietse) in Petten. Samen hebben wij een zoon (Sven) van 9 jaar en een dochter (Sofie) van 7 jaar. Ook Ollie, ons kleine teckeltje, woont alweer 12 jaar bij ons. Mijn hobby’s zijn tennissen en de natuur in wandelen (bos of strand) of fietsen. Maar het leukste is toch wel lekker leuke dingen ondernemen met mijn kinderen, daar geniet ik het meeste van! Ik werk sinds 2004 in het onderwijs, voor Blosse, sinds 2018 werk ik hier op de Sint Barbara. Ik heb er weer heel veel zin in, we gaan er een gezellig schooljaar van maken!
· Maris: Mijn naam is Maris Kout-Balstra, getrouwd met Rob en moeder van Daan (9). Na diverse banen binnen P&O als personeelsadviseur en Casemanager heb ik mij omgeschoold. Lesgeven was ik al bekend mee want ik heb met veel plezier 12 jaar skilessen en andere sportlessen gegeven. Ik ben gek op lezen en sport wekelijks (fitness en kickboksen). Met een achtergrond in de sport en daarnaast een diploma als kindermindfulnesstrainer vind ik het leuk om zowel beweging als ontspanning de klas in te brengen.
Vakken:
Engels: Eén keer in de week krijgen de kinderen Engels. Groove.me is de eerste complete lesmethode Engels waarbij popmuziek het startpunt is van de lessen. Muziek motiveert en enthousiasmeert kinderen! Met Groove.me leer je Engels spreken, schrijven, lezen, luisteren en zingen. In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. Er wordt ook huiswerk meegegeven en aan de hand daarvan een toets gemaakt. Verkeer: Dit schooljaar wordt er intensief verkeersles gegeven, want in het voorjaar hebben de kinderen een theoretisch en praktisch verkeersexamen (dit is inclusief fietskeuring). Voorleeswedstrijd: Wij doen traditiegetrouw (met de groepen 7 en 8) elk jaar mee aan de voorleeswedstrijd. Het is de bedoeling dat wij een voorleeskampioen van onze school aanleveren. Voor die tijd vinden de voorleesbattles in de klas plaats om tot een klassenkampioen te komen. Begin november zullen we een gezamenlijke schoolfinale organiseren in de speelzaal met de klassenkampioenen van alle groepen. Daar zal bekend worden wie onze voorleeskampioen van de school wordt. Rekenen: We werken met de rekenmethode ‘Rekenrijk’. De rekenlessen worden gemaakt op de tablet (Snappet). Na een blok van 10 rekenlessen volgt er een toets. In groep 7 leren de kinderen veel nieuwe vaardigheden met rekenen, bijvoorbeeld: procenten, breuken, verhoudingen, grote getallen, komma getallen, herleiden/meetkunde, (verhoudings)tabellen en grafieken, tijd en geld enz. De tafels blijven steeds terugkomen en zijn belangrijk om te herhalen en te onderhouden, ook thuis. Taal: We werken met de taalmethode ‘Taal actief’. De taallessen worden gemaakt op de tablet (Snappet). Bij deze methode werken de kinderen de eerste twee weken aan de basislessen van een thema. De derde week begint met een toets moment. Naar aanleiding van het resultaat van de toets werken de kinderen de rest van de week aan verrijkings- of herhalingsstof of remediering. Ieder kind kan hierdoor op eigen niveau werken. Spelling: We werken met de spellingmethode ‘Taal actief’. Deze methode stelt ons in staat om de kinderen op hun eigen niveau te laten werken. Kinderen die de stof al beheersen gaan na een korte instructie zelfstandig aan het werk. De anderen krijgen verlengde instructie waarna zij de stof verwerken. We doen ook hierbij drie weken over een thema, net als bij taal. Per week zijn er drie spellingslessen. Per thema zijn er 2 lessen met spellingscategorieën en 2 lessen met werkwoordspelling. Er worden wekelijks dictees afgenomen, a.d.h.v. dictee wordt er bepaald of de flitsles dan ook gemaakt moet worden. De flitsles is voor het inoefenen van de desbetreffende spellingscategorie. In de laatste week is dan het controledictee. IPC: Met IPC (wereldoriëntatie) werken we aan verschillende thema’s het gedurende schooljaar. Bij ieder thema komen er andere vakgebieden aan bod, bijv.: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappij of kunst. Bij alle vakken horen doelen waar we in het thema aan werken en die we ook centraal stellen. Alle stappen hangen zichtbaar aan de IPC-wand Topografie: De kinderen leren dit schooljaar de landen en steden van Europa. Zij krijgen drie/vier weken de tijd om hun huiswerk te leren, daarna volgt er een toets. De datum van de toets zal op het topo-blad staan. Het hogerstaande doel van topo is dat de kinderen thuis leren plannen. Begrijpend lezen: Eén keer in de week werken de groepen 7 en 8 groepsdoorbrekend met de teksten van Nieuwsbegrip (onderwerpen uit de actualiteit). Met vier leerkrachten sterk krijgt ieder kind aanbod op zijn/haar niveau. De andere les, in de week, van begrijpend lezen krijgen de kinderen een thematekst waar ze mee aan het werk gaan. In elke les staat een bepaalde strategie centraal, dat is dan ook het doel van de les. Spreekbeurten en boekendoos: Er worden ook spreekbeurten gehouden (één keer in het schooljaar) en boeken besproken (boekendoos) . Aan de hand van bepaalde criteria beoordelen wij de spreekbeurt en de boekendoos. De kinderen weten van tevoren waar hun spreekbeurt allemaal aan moet voldoen. De hogerstaande doelen hierbij zijn: leren plannen, betrouwbare informatie zoeken/gebruiken, voorbereiden en presenteren voor een groep. Kanjertraining: Twee keer per week krijgen de kinderen kanjertraining, dit is een training voor het sociaal emotionele aspect. De kinderen leren hoe ze met elkaar omgaan. Kanjertraining is gericht op vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Muziek: Het eerste half jaar hebben de kinderen op vrijdag een half uur muziekles van juf Renée. Dit wordt gegeven a.d.h.v. de methode 123zing. Gym: De kinderen hebben op dinsdag gym (materialen les) van een vakdocent. En op woensdag gym (spelles) van de eigen leerkracht (Simone).
Zelfstandig werken · In groep 7 moeten de kinderen steeds meer zelfstandig werken. Daarbij speelt de werkhouding een hele grote rol! Aan het begin van de week krijgen de kinderen een weektaak. De kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor deze weektaak. Per dag staat beschreven wat ze af moeten hebben en wat de overige taken zijn, wat je zelf mag inplannen. Achter elk vakgebied staat of het een instructie les is of een zelfstandig werken les. Soms mogen ze ook kiezen. · De kinderen krijgen meer vakken en moeten hun werktempo verhogen. · Hulp vragen kan door de stip met rood/groene vlak op tafel te leggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op rood. De leerkracht loopt rondes door de klas en helpt bij een vraag. · Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de anderen kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem. De kinderen kunnen zich ook inschrijven middels het ‘instructiebord’. Dan schrijf je jezelf (eventueel) in per vakgebied op het ‘instructiebord’.
Contact met de ouders vinden wij belangrijk. Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u altijd na schooltijd een afspraak met één van ons maken via de mail. Maris.balstra@blosse.nl Simone.kaaij@blosse.nl
We zien uit naar een gezellig en leerzaam schooljaar! Met vriendelijke groet, Maris en Simone |
![]() | Nieuws | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Agenda | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Deel deze pagina | ![]() |
![]() | ![]() |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School | Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang? |
Locatie | Aangesloten bij
|