[image;922;org|NL|link;PAGIN;63693|int|De Hoge Akker][image;924;org|NL|link;PAGIN;63936|int|Missie en Visie De Hoge Akker][image;931;org|NL|link;PAGIN;63937|int|Ontwerp brede school De Hoge Akker][image;926;org|NL|link;PAGIN;63938|int|Onderbouwing naam en logo][image;928;org|NL|link;PAGIN;63939|int|Nieuwsbrieven De Hoge Akker][image;920;org|NL|link;PAGIN;84403|int|Gebruikers De Hoge Akker] |
Ontwerp brede school De Hoge Akker
Uitleg van het ontwerp van de brede schoolHet oude schoolgebouw van de St Barbara bezat een dorpse charme waarmee zorgvuldig omgegaan is ten tijde van de nieuwbouwplannen voor de brede school. Dit betrof niet alleen de interne organisatie van het pand alsook het omhulsel. Om het oude pand optimaal te integreren is een zinvolle aanhaking gemaakt met het ontwerp.
De gebruikersIn de brede school De Hoge Akker zijn verschillende gebruikers gehuisvest: basisschool St. Barbara, Stichting Kinderopvang Harenkarspel, Stichting Peuterspeelzalen Harenkarspel, Volwasseneneducatie De Noordkop en jeugdsoos Seven-Eleven. Daarnaast is de bestaande sportzaal “de Groet” gerenoveerd en onderdeel van de brede school.
De Sint BarbaraschoolDe St. Barbaraschool is opgezet volgens het galerijschoolprincipe waarbij zes groepen op de begane grond zijn gelegen en acht groepen op de verdieping.
Alle onderwijsruimten zijn koppelbaar via paneelwanden zodat ook andere vormen dan klassikaal onderwijs probleemloos mogelijk zijn.
Peuterspeelzaal/buitenschoolse opvangDe peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang zijn aan de speelplaatszijde gelegen tussen basisschool en het multifunctionele deel waarbij een directe verbinding met het speellokaal mogelijk is. Tevens ligt dit deel aan de keuken gelegen waardoor kinderen kunnen maken van de grote keuken.
Gemeenschappelijke ruimtenDe keuken is centraal gelegen en grenst enerzijds aan de teamkamer ten behoeve van de koffievoorziening etc., anderzijds aan de bso/psz ruimte waardoor er in de peuterspeelzaal geen pantry nodig is en de buitenschoolse opvang gebruik kan maken van deze keuken ten behoeve van maaltijden. Ook ligt de keuken aan de speellokalen die samen een theater kunnen vormen en ligt de keuken aan de centrale ruimte die samen met de teamkamer als foyer bij een voorstelling in het theater gebruikt kan worden. Op deze wijze kan de keuken optimaal gebruikt worden.
Volwassen educatie De NoordkopAfgezien van de eigen ruimte voor volwassen educatie kan de Noordkop ook gebruik maken van de ICT ruimte, spreekkamers en andere gemeenschappelijk te gebruiken ruimten. Het bouwdeel waar volwassen educatie in gehuisvest is separaat toegankelijk.
De jongerensoos ‘Seven Eleven’Voor de jongerensoos is de zolder van het bestaande gebouw ter beschikking gesteld. Na een stevige opwaardering, geluidsisolering en verbouwing, is deze ruimte een overzichtelijke en grote ruimte die door de kap tegelijk intimiteit uitstraalt. Tevens kunnen de jongeren gebruik maken van de andere gemeenschappelijke ruimten.
DiverseProgrammatisch is het bestaande pand optimaal ingezet waardoor, mede door een efficiënte opzet van het plan, minder bruto vloeroppervlak noodzakelijk is dan in het programma van eisen beschikbaar is gesteld, waarbij vermeld dient te worden dat alle gebruiksoppervlakten er met meer meters dan noodzakelijk is, in verwerkt zijn. Dit overschot door de efficiënte gebouwopzet zorgt voor lagere exploitatiekosten en kan op twee wijzen ingezet worden. Het gebouw kan vergroot worden waardoor er meer gebruik mogelijk is of men kan de ter beschikking komende middelen inzetten om de exploitatiekosten te drukken door bijvoorbeeld energie- en onderhoudsbesparende maatregelen toe te passen.
Sportzaal de GroetDe bestaande sportzaal is gerenoveerd en niet gekoppeld aan de nieuwbouw van de brede school. Het is zogezegd een echte optimale sportzaal waarbij richting sport geen concessies zijn gedaan. Een dorp karakteriseert zich door bebouwing die vrij en bijna anarchistisch in de ruimte staat. Het samenklonteren van gebouwen werkt hier vaak tegendraads. Open ruimte rondom de gebouwen is karakteristiek voor de dorpse omgeving. Tevens zorgt het los houden van de nieuwe brede school van de sportzaal ervoor dat de buitenruimte ten zuiden van de brede school ruimtelijke verbinding krijgt met het park en niet hiervan afgesloten wordt. Het gebouw is aan de buitenzijde schoongemaakt en opnieuw gevoegd. De daken zijn optimaal geïsoleerd. Daarnaast zijn er nieuwe puien voorzien die dezelfde geleding heeft gekregen als de nieuwbouw van de brede school. De kleedruimten en douches zijn geheel gerenoveerd en voorzien van nieuwe plafonds en tegelafwerking. Het kleurenschema en binnenschilderwerk sluit aan bij de nieuwbouw. Installatietechnisch is de gehele sportzaal aangepast en zijn vrijwel alle componenten vernieuwd
De speelplaatsDe situering van de speelplaats is gezien de situering van het bouwperceel weloverwogen. Een speelplaats aan de zuidzijde veroorzaakt veel overlast voor aangrenzende woningen die op dit moment volledige rust genieten. Het is derhalve niet wenselijk aan de zuidzijde de speelplaats te situeren. De speelplaats aan de parkzijde van het pand veroorzaakt voor weinig mensen overlast terwijl de diepte van het perceel en de speelplaats zodanig is dat er zonnige en beschaduwde plaatsen zijn doordat het gebouw slechts twee lagen hoog is. Tevens sluit de speelplaats dan aan op het park hetgeen nieuwe mogelijkheden biedt die nog verder onderzocht zouden kunnen worden. Gekozen is voor een natuurlijke inrichting van de speelplaats. Dit uit zich door het plaatsen van speeltoestellen opgebouwd uit natuurlijk constructie hout (boomstammen). Dit hout, robuust Robinia, is hiervoor geschikt. De speelplaats dient in het gehele plan integraal mee ontworpen te worden en een verbindend en functioneel element te vormen tussen het gebouw en de omgeving.
MateriaalHet oude gebouw is opgebouwd uit bakstenen gevels (oranje) terwijl de daken met oranje keramische dakpannen zijn bedekt. De nieuwbouw sluit onzes inziens op een eigentijdse wijze hierop aan. Daarom zijn de gevels van de drie nieuwbouw bouwmassa’s rondom (dus ook binnen) in oranje metselwerk opgebouwd; hetzelfde oranje als de daken van de bestaande bebouwing. De daken echter zijn in verband met milieutechnische, energietechnische en klimatologische redenen bedekt met begroeiing in de vorm van sedum, conform het omliggende groen. Binnen de oranje gemetselde gevels is met lichte houtskeletbouw panelen gewerkt.
Duurzaam, energiezuinig en exploitatiebewust ontwerpen
Compact bouwenHet compact bouwen werkt ten gunste van het kader financieel en slaat een brug naar techniek/duurzaam bouwen, immers een compact gebouw is ook duurzaam.
ZoneringDe ruimten in het gebouw temperatuurtechnisch zoneren levert energetische voordelen op.
DakoverstekkenDe galerij heeft dakoverstekken nodig. Deze dragen bij aan de bescherming van de gevels tegen weersinvloeden en zorgen ervoor dat kozijnen niet lijden.
SedumdakenSedumdaken hebben meerdere voordelen;
Frisse schoolEen goede ventilatie-installatie zorgt voor zo min mogelijk warmteverlies door ventilatie. Het gekozen systeem voldoet hieraan en zorgt voor optimale frisse lucht alsook temperatuursbijsturingen.
Verlichting op lichtsensorenAlle verlichting op sensoren laten schakelen zodat verlichting niet onnodig aan is.
Hoog isolatieniveauEen hoog isolatieniveau zorgt voor een laag energieverbruik en lagere exploitatiekosten. |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School | Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang en onderwijs? |
Locatie | Aangesloten bij
|