• Missie en visie
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakantierooster
  • Extra verlof aanvragen
  • Inschrijven leerlingen
  • Tevredenheidsonderzoek
    • Leerlingonderzoek
    • Ouderonderzoek
  • Onderwijs is méér
    • Kanjer communicatie
    • Veiligheidsprotocol Kanjertraining
  • Opvang
  • Verkeersgids
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Intern Begeleider
  • Privacy op school
  • Stappenplan afwezigheid leerkracht
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Groepen 1-2
    • Groep 1-2A
    • Groep 1-2B
    • Groep 1-2C
  • Groepen 3
    • Groep 3A
    • Groep 3B
  • Groep 4A
  • Groep 4/5B
  • Groep 5A
  • Groep 6A
  • Groep 6-7B
  • Groep 7A
  • Groepen 8
    • Groep 8A
    • Groep 8B
  • Laatste bericht
  • Alle berichten
  • Aan-/afmelden nieuwsbrief

Groep 1-2A

Groepsleerkrachten:

Maandag t/m woensdag: juf Jorina Schipper

Donderdag, vrijdag: juf Anja Kruijer

Woensdag om de week: juf Daniëlle Bakkum

 

Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie

 

Algemene schoolinformatie

 

De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 13 groepen met hierin op 1 oktober 2022 310 leerlingen. Er zijn 28 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen. 

Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwieb-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging. 

Maandelijks is er het Maandbericht, voor schoolberichten en informatie van derden. Ook deze ontvangt u via de Kwieb-app als Nieuwsbrief. Daarnaast is het mogelijk om mails te versturen vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en volgsysteem. Dit is alleen voor zaken mbt zorg/ondersteuning van leerlingen. 

Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en Intern Begeleider Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak. 

Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is. 

Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids. 

 

In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website. 

Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd. 

 

De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website.  

 

Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs. 

Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC).  

Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden.  

Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids. 

 

De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zgn. Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website. 

 

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengt wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website. 

 

Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld. 

 

Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.  

 

Klas specifieke informatie

 

INFORMATIE OVER DE GROEPEN 1-2

SCHOOLTIJDEN:

De deur gaat open om 8.25 en de kinderen gaan zelf (zonder ouder) naar binnen.
In de hal hangen ze hun jas op, halen het fruit en drinken uit hun tas en leggen/zetten hun lunchtas in de mand of op de kapstok.
Wilt u de beker(s) en trommel voorzien van naam en het fruit al klaargemaakt in het bakje doen?
Wilt u een gezonde lunch meegeven en niet te veel? 

De schooldag start om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur.
De leerkracht loopt dan met de kinderen samen naar buiten.
 

GYM
De kleuters gymmen iedere maandagochtend in sportzaal de Groet o.l.v. een vakleerkracht. Hiervoor hebben zij gymkleding en goed passende gymschoenen nodig. Deze blijven op school in een tas.
Wilt u op alles een naam zetten zodat het niet kwijt kan raken?
Ook met slecht weer spelen wij in de speelzaal en lopen de kinderen op gymschoenen.
Het is de bedoeling dat de kinderen zich zelfstandig uit- en aan kunnen kleden. Wilt u de kinderen op de gymdag (maandag) niet te moeilijke kleding aan doen en sieraden thuislaten.
 

BUITEN SPELEN
Twee keer op een dag gaan de kinderen buiten spelen. Rond elf uur zijn alleen de kleuters buiten op het plein. Er kan dan lekker gespeeld worden in de zandbak, op het klimtoestel en met fietsen en karren. Ook zetten de leerkrachten af en toe een bewegingsbaantje uit. Tijdens het buiten spelen zijn de leerkrachten altijd aanwezig. Als het slecht weer is, gaan we gymmen of spelletjes doen in de speelzaal. 

Na de lunch gaan de kinderen ook weer buiten spelen. Tijdens deze beurt lopen er twee pleinwachten buiten. Deze hebben een geel hesje aan zodat ze goed zichtbaar zijn voor de kinderen.
 

MAATJES
In elke groep werken we met maatjes. Zo worden er twee kinderen aan elkaar gekoppeld, iemand uit groep één en iemand uit groep twee. Deze maatjes zorgen voor elkaar.  Ze staan samen naast elkaar in de rij om naar buiten en naar binnen te gaan. Ze helpen elkaar bv. met de jas vast maken, elkaars drinkbeker te openen en als het lukt de veters vast te maken. Op deze manier leren alle kinderen elkaar goed kennen en voor elkaar te zorgen.

OUDERGESPREKKEN
Wij werken in de groepen 1-2 rondom thema’s. Binnen die thema’s gaan we op zoek naar activiteiten die dicht bij de kinderen liggen en tevens aansluiten op hun ontwikkelingsniveau. Op deze manier proberen we alle kinderen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en een stapje verder te brengen in zijn/haar ontwikkeling. Dit alles observeren wij. Deze gegevens worden geregistreerd en besproken met de ouders.
                                                              

  • Na 3 maanden onderwijs vindt er een gesprekje plaats over de startperiode.
  • Als uw kind 5 jaar wordt, worden de ontwikkelingen besproken.
  • In groep 2 vinden er twee gesprekken plaats (rond februari en begin juni) over de ontwikkeling van uw kind. Tegen die tijd krijgt u hiervoor een uitnodiging.


Natuurlijk kan er ook tussentijds aanleiding zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Op dat moment maken wij met u, of u met de leerkracht, een aparte afspraak.   
 

GROEP 2
Alle kinderen van groep 2 hebben een plakboek, waarin per thema een aantal themawerkjes worden verzameld.
Daarnaast heeft ieder kind van groep 2 een letterboekje. In dit boekje komen 15 letters aan bod.

HULPOUDERS
Ook dit jaar zijn er weer verschillende activiteiten waarbij we de hulp van ouders nodig hebben zoals (alleen mits dit op 1,5 m afstand tot andere volwassenen kan):  

  • Hoofdluiscontrole (na elke vakantie)
  • Computerouders (1 x per week voor groep 2)
  • Gezelschapsspelletjes met een groepje kinderen (start na de herfstvakantie tot de meivakantie. Eén keer in de twee weken.)
  • Jaarboek maken (foto's e.d. worden aangeleverd door de leerkracht)  

Hiervoor kunt u zich bij de leerkracht van uw kind opgeven. Hier volgt nog een bericht op de Kwieb-app over. Wij zijn hierbij wel afhankelijk van de Corona ontwikkelingen.

TOILETGEBRUIK
Wilt u de kinderen thuis leren om netjes gebruik te maken van het toilet. Dit houdt in dat ook de jongens zittend plassen. Wij verwachten dat de kinderen zelf hun billen kunnen afvegen. 

 

KANJERTRAINING
Voor de lessen van de kanjertraining gebruiken we het boek Max en het dorp, de tijgerpetten en de oefeningen.  

De tijgerpetten betekenen: wit + zwart = te vertrouwen en stoer  

                                          wit + rood = te vertrouwen en humoristisch  

                                          wit + geel = te vertrouwen en rustig/vriendelijk.  

De regels van de kanjertraining zijn: niemand lacht uit, we helpen elkaar, niemand doet zielig en we vertrouwen elkaar.  

De kanjer is zichzelf met de witte pet op, het gaat mis als je niet doet als jezelf dus een zwarte pet, ik schop, sla en duw. Een rode pet, ik maak vervelende grapjes, lach anderen uit en doet mee met de zwarte pet. Een gele pet, ik voel me zielig, zeg niks en kijk naar de grond.  

Met de petten kunnen de kinderen dagelijkse situaties gemakkelijk naspelen, zodat ze ook echt ervaren hoe ze het anders kunnen doen. Door het uitspelen en dus ervaren, blijft het gedrag dat bij de witte pet past beter hangen. Ook hebben de kinderen een duidelijk voorbeeld wat er van ze verwacht wordt. Het gaat er dus vooral om doe wat goed voor jezelf voelt  en voor de ander. 

Mochten er conflicten zijn tussen kinderen laten we dit altijd even uitpraten, lukt dit niet dan de leerkracht erbij en probeer het op te lossen d.m.v. woorden en maak het weer goed met elkaar (een hand, sorry, een hug en kijk naar elkaar). We willen het oplossen en hoe kunnen we het een volgende keer anders doen. 

Een van de vuistregels van de kanjertraining is 'Bekend maakt Bemind'. Hoe beter we elkaar kennen in de klas, hoe beter we met elkaar om kunnen gaan. 

Het doel van de oefeningen en spellen blijft om elkaar beter te leren kennen.
Het uitgangspunt is: we willen te vertrouwen zijn.  

 

Laatste nieuws

Jeugdgezondheidszorg is er voor jou!

Meer

Laatste coronaregels geschrapt

Meer

Kindervakantieweken

Meer

Formele start van de verbouwing

Meer

Bericht vanuit de directie - 9 maart

Meer

Meer nieuws

Agenda

Rapporten mee in groep 3 t/m 8

31 maart 2023

10-minutengesprekken in groep 3 t/m 7

03 april 2023

MR vergadering

03 april 2023 - 19:30 uur

Paasviering op school

06 april 2023

Goede vrijdag (vrij)

07 april 2023

Meer agenda

Agenda

  • 31 maart
  • 03 april
  • 03 april
  • 06 april

Contactgegevens

Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
t: 0226 391778
info@sintbarbaraschool.nl

Routeplanner

Contact


Sint Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
tel. 0226-391778
info@sintbarbaraschool.nl

 

Zoeken

De School


  • Missie en Visie
  • De Schoolgids
  • Schooltijden
  • Verkeersgids
  • Onderwijs is meer
  • Inschrijven leerlingen
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Vakantierooster

Nieuwsbrief


Aanmelden nieuwsbrief

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang en onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Locatie


Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2023 - Barbaraschool
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | Design by Panter reklame