Onderwijs is méér…
Sfeer en communicatieDe basis van al ons werken is gelegen in een rustige, vriendelijke, en duidelijke sfeer. Alle mensen die voor het eerst binnenkomen, zowel ouders, als personeel, als leerlingen, als bezoekers, geven aan dat ze zich snel op hun gemak en zich welkom voelen. Dat is geen toeval. Wij maken daar duidelijk werk van. Wij zorgen ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt. Wij hanteren daarbij een manier van communiceren, waarbij het oog hebben voor wat de ánder beweegt, het diepere luisteren, en het respectvol kunnen geven van feedback, centraal staan. Wij hebben de zichtbare gedragingen, die we daarbij verwachten van elkaar en de kinderen op een paar overzichtelijke lijstjes gezet. Ook zijn deze lijstjes op posters gedrukt die in alle ruimtes van onze school hangen. In de groep wordt hier dagelijks aandacht aan geschonken, waarbij het begrip LSD centraal staat. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan wederzijds respect en preventie van pesten. Dit o.a. door middel van de zgn. Kanjertraining waarin kinderen leren begrijpen van wat er precies gebeurt bij pesten of ander onaardig gedrag. Hierbij leren zij de juiste ‘volwassen pet’, de ‘witte kanjerpet’ op te zetten en ongewenst gedrag tijdig te (laten) stoppen.
IdentiteitHet op de ander gericht zijn, oog hebben voor elkaar en de wereld, vindt zijn oorsprong mede in onze identiteit. Wij werken vanuit de RK-identiteit, waarbij respect, verwondering, zorg, samen vieren en aandacht voor elkaar en de ons omringende wereld van groot belang zijn. Wij werken samen met de kerk op gebied van gezinsvieringen, de eerste H. Communie en het Vormsel. Wij houden vieringen met alle leerlingen en ouders in de kerk bij het begin en eind van elk schooljaar en met Kerst. Hierin blikken wij vooruit en terug op het schooljaar.
Samenwerken en zelfstandig werkenWij besteden veel tijd en aandacht aan het leren samenwerken en zelfstandig werken. Bij het samenwerken speelt het toepassen van eerder genoemde communicatieve vaardigheden een belangrijke rol. Bij beide vaardigheden leren wij de leerlingen aan dat het niet uitmaakt of dat zich binnen of buiten het directe gezichtsveld van de leerkracht afspeelt.
Thematisch-onderzoekend lerenWij zoeken in ons onderwijs steeds naar een goede balans tussen ‘gestuurd, aangestuurd worden door de leerkracht’ en ‘ruimte geven aan ideeën, wensen en initiatieven van de leerlingen’. |
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School | Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang en onderwijs? |
Locatie | Aangesloten bij
|