• Missie en visie
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakantierooster
  • Extra verlof aanvragen
  • Inschrijven leerlingen
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Onderwijs is méér
  • Opvang
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Intern Begeleider
  • Privacy op school
  • Stappenplan afwezigheid leerkracht
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Kanjertraining
    • Kanjer communicatie
    • Veiligheidsprotocol kanjertraining
    • Sociale veiligheidsbeleid
  • Verkenners
  • Groepen 1-2
    • Groep 1-2A
    • Groep 1-2B
    • Groep 1-2C
  • Groepen 3
    • Groep 3A
    • Groep 3B
  • Groep 4
  • Groepen 5
    • Groep 5A
    • Groep 5B
  • Groep 6A
  • Groep 6/7B
  • Groep 7A
  • Groep 8A
  • Laatste bericht
  • Alle berichten
  • Aan-/afmelden nieuwsbrief

Groep 8A

Groepsleerkrachten:

Maandag, dinsdag en vrijdag: juf Jorien Dekker

Woensdag en donderdag: juf Ellen Groot

 

 

Even voorstellen...

  • Ellen:

Ik ben Ellen Groot, 29 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Warmenhuizen, maar sinds vier jaar woon ik in Tuitjenhorn met mijn vriend Daan en onze twee konijnen. Ik werk op woensdag en donderdag in de groep. Dit wordt alweer mijn zevende jaar op de Sint-Barbaraschool, nu de Hoge Akker. Op maandag en dinsdag ziet u mij ook rondlopen op school. Dan ben ik werkzaam als lid van het interne ondersteuningsteam, waarbij ik als coördinator meer- en hoogbegaafheid begeleiding geef op het Levensplein aan kinderen uit de onder-,de midden- en bovenbouw. Hierbij begeleid ik leerlingen die goed mee kunnen komen met de leerstof, maar leeruitdagingen tegenkomen op het gebied van leren leren, leren denken en leren leven. De cirkel van invloed, de leerkuil, executieve functies en vitamine F (fouten maken, frustratie en falen) zijn onderwerpen die aanbod komen. Naast mijn werk, ben ik graag buiten in het bos of aan zee, sport ik graag met vriendinnen en volg ik yoga. In de vakanties zoek ik graag de natuur op in het buitenland om te hiken. Zweden is mijn droomland. Ook ben ik gek op mijn konijnen en houd ik van koken, lezen, spelletjes, concerten bezoeken en gezelligheid met mijn vriendengroep.

 

  • Jorien:

 

Informatie

Schoolbrede informatie

Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs.

Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC).

Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden.

Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids.

De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website.

Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld.

Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.

 

Klas specifieke informatie

 

Vakken 

Rekenen: 
We werken met de rekenmethode ‘Rekenrijk’. De rekenlessen worden gemaakt op de chromebook (Snappet). Na een blok van 10 rekenlessen volgt er een toets. In groep 8 werken we toe naar het uitbreiden van de rekenvaardigheden (bijvoorbeeld de link tussen kommagetallen, breuken en percentages, breuken vermenigvuldigen en delen met elkaar, grote deelsommen waarbij het antwoord een kommagetal is, het gebruik van het metriek stelsel etc.), én worden leerdoelen van vorige jaren herhaald. Het beheersen van de tafels blijft een ontzettend belangrijk hulpmiddel om beter en sneller te kunnen rekenen. Kinderen die het nodig hebben, krijgen Pluswerk Rekenen of wiskunde van meester Peter.
Tevens oefenen de kinderen elke dag het automatiseren van basisstof.
 
Taal: 
We werken met de taalmethode ‘Taal actief’. De taallessen worden gemaakt op de tablet (Snappet). Bij deze methode werken de kinderen de eerste twee weken aan de basislessen van een thema. De derde week begint met een toetsmoment. Naar aanleiding van het resultaat van de toets werken de kinderen de rest van de week aan verrijkings- of herhalingsstof of remediëring. Ieder kind kan hierdoor op eigen niveau werken.   
Kinderen die het nodig hebben, krijgen Pluswerk Taal. We werken daarbij met Denken over Taal en doen daarbij ook losse projecten.
 
Spelling: 
We werken met de spellingmethode ‘Taal actief’. Deze methode stelt ons in staat om de kinderen op hun eigen niveau te laten werken. Kinderen die de stof al beheersen gaan na een korte instructie zelfstandig aan het werk. De anderen krijgen verlengde instructie waarna zij de stof verwerken. We doen ook hierbij drie weken over een thema, net als bij taal. Er worden wekelijks kleine dictees afgenomen, om de voortgang goed te kunnen monitoren.
 
IPC: 
Met IPC (wereldoriëntatie) werken we aan verschillende thema’s het gedurende schooljaar. Bij ieder thema komen er andere vakgebieden aan bod, bijv.: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappij of kunst. Bij alle vakken horen doelen waar we in het thema aan werken en die we ook centraal stellen. Alle stappen hangen zichtbaar aan de IPC-wand. De thema’s die wij dit jaar behandelen zijn: Nederland wordt Nederland, Opgroeien en drugs, Weer en klimaat. In januari hebben we met alle groepen een schoolbreed thema
 
Begrijpend lezen: 
Eén keer in de week werken de groepen 7 , 6/7 en 8 groepsdoorbrekend met de teksten van Nieuwsbegrip (onderwerpen uit de actualiteit). Met drie leerkrachten sterk krijgt ieder kind aanbod op zijn/haar niveau. De andere les van begrijpend lezen krijgen de kinderen een thematekst waar ze mee aan het werk gaan. In elke les staat een bepaalde strategie centraal, dat is dan ook het doel van de les. 
 

Technisch lezen:
Drie keer in de week werken de kinderen die het nodig hebben, groepsdoorbrekend met de methode van Estafette. Met 2 leerkrachten sterk krijgt ieder kind aanbod op zijn/haar niveau. Er wordt getraind op tekstniveau en op woordniveau.
 
Kanjertraining: 
1/2 keer per week krijgen de kinderen gepland Kanjertraining, dit is een training voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De kinderen leren hoe ze met elkaar omgaan. Kanjertraining is gericht op vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Waar nodig zal er vaker met de Kanjertraining gewerkt worden. Twee maal per jaar nodigen wij ouders uit om een les bij te wonen.
 
Muziek: De kinderen krijgen gedurende de tweede helft van het schooljaar op vrijdag een half uur muziekles van juf Renée. Dit wordt gegeven a.d.h.v. de methode 123zing. 

 
Gym: De kinderen hebben op donderdag gym (materialenles) van onze vakdocent Anna en op vrijdag gym (spelles) van één van onze eigen leerkrachten.

 

Levensbeschouwelijk onderwijs:
We gebruiken rondom de vieringen in het schooljaar lessen uit de methode ‘Hemel en Aarde’. Hierin krijgen kinderen mee wat de verschillende tradities en gewoontes zijn van het Katholieke geloof. Ook speelt filosoferen, discussiëren en nadenken over verschillende onderwerpen een grote rol in de lessen.


Zelfstandig werken 

  • In groep 8 leren de kinderen steeds meer zelfstandig werken, verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Daarbij speelt de werkhouding een hele grote rol! Aan het begin van de week krijgen de kinderen een weektaak. De kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor deze weektaak, eigenaarschap. Per dag staat beschreven wat ze af moeten hebben en wat de overige taken zijn, wat je zelf mag inplannen.
  • Hulp vragen kan door de stip met rood/groene vlak op tafel te leggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op rood. De leerkracht loopt rondes door de klas en helpt bij een vraag.  
  • Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de andere kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem. 

 

Contact met de ouders vinden wij belangrijk. Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u altijd na schooltijd even binnenlopen of een afspraak maken.


We zien uit naar een gezellig en leerzaam schooljaar! 

 

Laatste nieuws

Vacature Kindcentrumraad

Meer

Kinder kermis viswedstrijd 21 september

Meer

Tuitjenhorn bundelt haar krachten; u steunt ons toch ook!?

Meer

Laatste directie nieuws van het schooljaar '24-'25

Meer

Meer nieuws

Agenda

Startgesprekken (9 t/m 19 september)

12 september 2025 - 14:00 uur

Startgesprekken (9 t/m 19 september)

15 september 2025 - 14:00 uur

Startgesprekken (9 t/m 19 september)

16 september 2025 - 14:00 uur

Startgesprekken (9 t/m 19 september)

17 september 2025 - 14:00 uur

Startgesprekken (9 t/m 19 september)

18 september 2025 - 14:00 uur

Meer agenda

Agenda

  • 18 oktober
  • 12 november
  • 08 december
  • 19 december

Contactgegevens

Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
t: 0226 391778
welkom.hogeakker@blosse.nl

Routeplanner

Contact


Kindcentrum de hoge akker
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
tel. 0226-391778
welkom.hogeakker@blosse.nl

 

Zoeken

De School


  • Missie en Visie
  • De Schoolgids
  • Schooltijden
  • [noImage|NL|link;DWNLD;direct;53258|nvt|Verkeersgids]
  • Onderwijs is meer
  • Inschrijven leerlingen
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Vakantierooster

Nieuwsbrief


Aanmelden nieuwsbrief

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang en onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Locatie


Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2025 - Barbaraschool
Inloggen | Design by Panter reklame