• Missie en visie
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakantierooster
  • Extra verlof aanvragen
  • Inschrijven leerlingen
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Onderwijs is méér
  • Opvang
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Intern Begeleider
  • Privacy op school
  • Stappenplan afwezigheid leerkracht
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Kanjertraining
    • Kanjer communicatie
    • Veiligheidsprotocol kanjertraining
    • Sociale veiligheidsbeleid
  • Groepen 1-2
    • Groep 1-2A
    • Groep 1-2B
    • Groep 1-2C
  • Groepen 3
    • Groep 3A
    • Groep 3B
  • Groep 4
  • Groepen 5
    • Groep 5A
    • Groep 5B
  • Groep 6A
  • Groep 6/7B
  • Groep 7A
  • Groep 8A
  • Laatste bericht
  • Alle berichten
  • Aan-/afmelden nieuwsbrief

Groep 1-2B

Groepsleerkrachten:

Maandag, dinsdag, donderdag om de week: juf Carla Dalenberg

Woensdag, donderdag om de week, vrijdag: juf Paula van de Glind 

 

Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie

 

Algemene schoolinformatie

 

De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 12 groepen met hierin op 1 september 2024 251 leerlingen. Er zijn 26 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen.

Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwieb-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging.

Twee wekelijks is er het Bericht vanuit de directie met allerlei informatie over de school en actuele zaken die er spelen. In de tussenliggende weken ontvangt u overige berichten en informatie van derden. Deze ontvangt u automatisch via de Kwieb-app. Daarnaast is het mogelijk dat u mails ontvangt vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en -volgsysteem. Dit is alleen voor zaken met betrekking tot  extra zorg/ondersteuning van leerlingen.

Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en intern Begeleider, Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak.

Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is.

Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids en op de website.

In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website.

Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd.

De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website.

Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs.

Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC).

Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden.

Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids.

De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website.

Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld.

Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.

 

Klas specifieke informatie

 

INFORMATIE OVER DE GROEPEN 1-2

SCHOOLTIJDEN:

De deur gaat open om 8.25 en de kinderen gaan zelf (zonder ouder) naar binnen.
In de hal hangen ze hun jas op, halen het fruit en drinken uit hun tas en leggen/zetten hun lunchtas op de kapstok.
Wilt u de beker(s) en trommel voorzien van naam en het fruit al klaargemaakt in het bakje doen?
Wilt u een gezonde lunch meegeven en niet te veel? 

De schooldag start om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur.
De leerkracht loopt dan met de kinderen samen naar buiten.
 

GYM
De kleuters gymmen iedere maandagochtend in sportzaal de Groet o.l.v. een vakleerkracht. Hiervoor hebben zij gymkleding en goed passende gymschoenen nodig. Deze blijven op school in een tas.
Wilt u op alles een naam zetten zodat het niet kwijt kan raken?
Op donderdag en met slecht weer gymmen wij in de speelzaal en lopen de kinderen op gymschoenen.
Het is de bedoeling dat de kinderen zich zelfstandig uit- en aan kunnen kleden. Wilt u de kinderen op de gymdag (maandag) niet te moeilijke kleding aan doen en sieraden thuislaten.
 

BUITEN SPELEN
Twee keer op een dag gaan de kinderen buiten spelen. Rond elf uur zijn alleen de kleuters buiten op het plein. Er kan dan lekker gespeeld worden in de zandbak, op het klimtoestel en met fietsen en karren. Ook zetten de leerkrachten af en toe een bewegingsbaantje uit. Tijdens het buiten spelen zijn de leerkrachten altijd aanwezig. Als het slecht weer is, gaan we gymmen of spelletjes doen in de speelzaal. 

Na de lunch gaan de kinderen ook weer buiten spelen. Tijdens deze beurt lopen er twee pleinwachten buiten. Deze hebben een geel hesje aan zodat ze goed zichtbaar zijn voor de kinderen.
 

MAATJES
In elke groep werken we met maatjes. Zo worden er twee kinderen aan elkaar gekoppeld, iemand uit groep één en iemand uit groep twee. Deze maatjes zorgen voor elkaar.  Ze staan samen naast elkaar in de rij om naar buiten en naar binnen te gaan. Ze helpen elkaar bv. met de jas vastmaken, elkaars drinkbeker te openen en als het lukt de veters vast te maken. Op deze manier leren alle kinderen elkaar goed kennen en voor elkaar te zorgen.

OUDERGESPREKKEN
Wij werken in de groepen 1-2 rondom thema’s. Binnen die thema’s gaan we op zoek naar activiteiten die dicht bij de kinderen liggen en tevens aansluiten op hun ontwikkelingsniveau. Op deze manier proberen we alle kinderen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en een stapje verder te brengen in zijn/haar ontwikkeling. Dit alles observeren wij. Deze gegevens worden geregistreerd en besproken met de ouders.
                                                              

  • In de eerste schoolweek, nadat uw kind 4 geworden is, vindt er een startgeprek plaats waarin het door u ingevulde aanmeldingsformulier wordt besproken.
  • Na ongeveer 4-5 maanden onderwijs vindt er een gesprekje plaats over de startperiode.
  • Als uw kind 5 jaar wordt, worden de ontwikkelingen besproken.
  • In groep 2 vinden er twee gesprekken plaats (rond februari en begin juni) over de ontwikkeling van uw kind. Tegen die tijd krijgt u hiervoor een uitnodiging.


Natuurlijk kan er ook tussentijds aanleiding zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Op dat moment maken wij met u, of u met de leerkracht, een aparte afspraak.   
 

GROEP 2
Alle kinderen van groep 2 hebben een portfolio, waarin per thema een aantal themawerkjes worden verzameld.
Daarnaast heeft ieder kind van groep 2 een letterboekje. In dit boekje komen 15 letters aan bod.

HULPOUDERS
Bij aanvang van het nieuwe schooljaar vragen we via de Kwieb hulpouders voor:

  • Hoofdluiscontrole (na elke vakantie)
  • Jaarboek maken (foto's e.d. worden aangeleverd door de leerkracht)  

Hiervoor kunt u zich bij de leerkracht van uw kind opgeven. 

TOILETGEBRUIK
Wilt u de kinderen thuis leren om netjes gebruik te maken van het toilet. Dit houdt in dat ook de jongens zittend plassen. Wij verwachten dat de kinderen zelf hun billen kunnen afvegen. 

 

KANJERTRAINING
Voor de lessen van de kanjertraining gebruiken we het boek Max en het dorp, de tijgerpetten en de oefeningen.  

De tijgerpetten betekenen: wit + blauw = te vertrouwen en stoer  

                                          wit + rood = te vertrouwen en humoristisch  

                                          wit + geel = te vertrouwen en rustig/vriendelijk.  

De regels van de kanjertraining zijn: niemand lacht uit, we helpen elkaar, niemand blijft zielig en we vertrouwen elkaar.  

De kanjer is zichzelf met de witte pet op. Het gaat mis als je niet doet als jezelf dus; een blauwe pet, ik schop, sla en duw. Een rode pet, ik maak vervelende grapjes, lach anderen uit en doet mee met de blauwe pet. Een gele pet, ik voel me zielig, zeg niks en kijk naar de grond.  

Met de petten kunnen de kinderen dagelijkse situaties gemakkelijk naspelen, zodat ze ook echt ervaren hoe ze het anders kunnen doen. Door het uitspelen en dus ervaren, blijft het gedrag dat bij de witte pet past beter hangen. Ook hebben de kinderen een duidelijk voorbeeld wat er van ze verwacht wordt. Het gaat er dus vooral om dat je doet wat goed voor jezelf voelt en voor de ander. 

Mochten er conflicten zijn tussen kinderen laten we dit altijd even uitpraten, lukt dit niet dan komt de leerkracht erbij. We lossen het op d.m.v. woorden en maken het weer goed met elkaar (een hand, sorry, en kijk naar elkaar). We willen het oplossen en bespreken hoe we het een volgende keer anders kunnen doen. 

Een van de vuistregels van de kanjertraining is 'Bekend maakt Bemind'. Hoe beter we elkaar kennen in de klas, hoe beter we met elkaar om kunnen gaan. 

Het doel van de oefeningen en spellen blijft om elkaar beter te leren kennen.
Het uitgangspunt is: we willen te vertrouwen zijn.  

 

Laatste nieuws

Vriendinnenmiddag Hollandia T

Meer

Jeugtriatlon Dirkshorn

Meer

Wandelvierdaagse 12 t/m 16 mei 2025

Meer

Een bericht aan alle gescheiden ouders

Meer

Meer nieuws

Agenda

Afname cito-toetsen in groep 3 t/m 7

19 mei 2025

Hemelvaart (donderdag en vrijdag vrij)

29 mei 2025

Kamp groep 8

04 juni 2025

Schoolreis groep 3 en 4

05 juni 2025

Schoolreis groep 5 t/m 7

05 juni 2025

Meer agenda

Agenda

  • 19 mei
  • 29 mei
  • 04 juni
  • 05 juni

Contactgegevens

Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
t: 0226 391778
info@sintbarbaraschool.nl

Routeplanner

Contact


Sint Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
tel. 0226-391778
info@sintbarbaraschool.nl

 

Zoeken

De School


  • Missie en Visie
  • De Schoolgids
  • Schooltijden
  • [noImage|NL|link;DWNLD;direct;53258|nvt|Verkeersgids]
  • Onderwijs is meer
  • Inschrijven leerlingen
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Vakantierooster

Nieuwsbrief


Aanmelden nieuwsbrief

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang en onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Locatie


Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2025 - Barbaraschool
Inloggen | Design by Panter reklame