Ik ben Coen Filee, 25 jaar oud. Geboren en getogen in Warmenhuizen. Ik woon op dit moment samen met mijn vriendin in Warmenhuizen. In mijn vrije tijd sport ik graag. Sporten die ik graag doe zijn: voetbal, zaalvoetbal en golf. Daarnaast vind ik koken, fotografie en heel veel andere dingen leuk.
In de klas vind ik het belangrijk dat er rust, plezier, verbinding en duidelijkheid is. Open en duidelijk communiceren met zowel het kind als ouder vind ik belangrijk. Kom dus gerust langs om het één en ander te bespreken.
Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie
Algemene schoolinformatie
De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 13 groepen met hierin op 1 oktober 2022 310 leerlingen. Er zijn 28 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen.
Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwieb-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging.
Maandelijks is er het Maandbericht, voor schoolberichten en informatie van derden. Ook deze ontvangt u via de Kwieb-app als Nieuwsbrief. Daarnaast is het mogelijk om mails te versturen vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en volgsysteem. Dit is alleen voor zaken mbt zorg/ondersteuning van leerlingen.
Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en Intern Begeleider Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak.
Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is.
Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids.
In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website.
Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd.
De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website.
Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs.
Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC).
Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden.
Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids.
De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zgn. Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengt wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website.
Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld.
Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.
Klas specifieke informatie
Leerkracht: Coen Filee
Beste ouders van groep 6A.
We zijn lekker gestart de eerste week. We hebben ons vooral gericht op de kanjertraining, omdat de eerste 2 weken als gouden weken voor groepsvorming worden beschouwd. Vraag er gerust eens naar bij uw kind.
Via deze brief informeren we de praktische informatie over groep 6. We zullen hieronder per vakgebied even een beschrijving geven. U heeft dan een beetje een beeld van wat wij dit jaar aan zullen bieden in de klas.
Rekenen: We werken met de rekenmethode ‘Rekenrijk’. De rekenlessen worden gemaakt op de chromebook (Snappet). Na een blok van 10 rekenlessen volgt er een toets. In groep 6 leren de kinderen nieuwe vaardigheden met rekenen, bijvoorbeeld: getalbegrip tot 10000, verhoudingstabellen, meten, breuken, schatten, vermenigvuldigen mbv verschillende strategieën (ombouwen, splitsen, ronde getallen) verhoudingen, grote getallen, komma getallen, enzovoorts. De tafels/deeltafels blijven terugkomen en zijn belangrijk om te herhalen. Het zou fijn zijn als u daar thuis ook aandacht aan kunt besteden.
Taal: We werken met de taalmethode ‘Taal actief’. De taallessen worden gemaakt op de chromebook (Snappet). Bij deze methode werken de kinderen de eerste twee weken aan de basislessen van een thema. De derde week begint met een toets moment. Naar aanleiding van het resultaat van de toets werken de kinderen de rest van de week aan verrijkings- of herhalingsstof. Ieder kind kan hierdoor op eigen niveau werken.
Spelling: We werken met de spellingmethode ‘Taal actief’. Deze methode stelt ons in staat om de kinderen op hun eigen niveau te laten werken. Kinderen die de stof al beheersen gaan na een korte instructie zelfstandig aan het werk. De anderen krijgen verlengde instructie waarna zij de stof verwerken. We doen ook hierbij drie weken over een thema, net als bij taal. Per week zijn er drie spellingslessen. Per thema zijn er 2 lessen met spelling categorieën en 2 lessen met werkwoordspelling. Er worden wekelijks dictees afgenomen, a.d.h.v. dictee wordt er bepaald of de flitsles ook gemaakt moet worden. De flitsles is voor het inoefenen van de spellingscategorie. In de laatste week is het controle dictee en zinnen dictee.
IPC: (International Primary Curriculum)Via IPC werken we aan verschillende thema’s het gedurende schooljaar. Binnen ieder thema zitten doelen verpakt van o.a. de vakken aardrijkskunde, natuurkunde, geschiedenis. Maar ook vakken zoals kunstzinnige vorming, maatschappelijke vorming, ict en techniek. Ieder thema zal worden afgesloten met een vorm van presentatie. U kunt hierbij denken aan een muurkrant, een digitale presentatie, opzetten van een laboratorium enzovoort. Wanneer het past binnen de vorm en regelgeving zullen wij u uitnodigen een presentatie te komen bijwonen.
Topografie: Dit jaar zullen we starten met Topo. Naast het doel ‘de topografie leren van verschillende gebieden’, is plannen(huiswerk) en het leren van de leerstof net zo belangrijk als het leren en kennen van de verschillende gebieden.
We zullen starten met een lessenreeks waarin we de atlas grondig onderzoeken. We gaan dit schooljaar ons eigen land ontdekken. De leerlingen zullen gaan oefenen met bijvoorbeeld de hoofdsteden van elke provincie. Zo komen er verschillende onderwerpen langs. Het oefenen en maken van de topobladen zullen we voornamelijk op donderdag doen. Daarna gaat het blad mee naar huis om te oefenen voor de toets die volgt. Hier krijgen de leerlingen een week de tijd voor.
Hopelijk kunt u uw kind helpen vooraf aan de toets die uw kind zal krijgen.
Begrijpend lezen: Eén keer in de week werken de groepen 6 groep doorbrekend met de teksten van Nieuwsbegrip. Ieder kind zal op zijn of haar niveau begeleiding krijgen.
Verkeer: Dit schooljaar wordt er 1 x per week verkeersles gegeven.
Presenteren; We hebben als doelstelling kinderen gewend te laten raken aan het presentaren van opgedane kennis. We starten het jaar met korte presentaties van het gelezene in de klas (denk aan: gedichten, recepten, krantenknipsels, informatieboekjes en strips). Later dit jaar zullen de kinderen ook een boekbespreking houden.
Kanjertraining: Twee keer per week hebben de kinderen kanjertraining, dit is een training voor het sociale aspect. De kinderen leren hoe ze met elkaar omgaan, het is gericht op groepsvorming, gedrag, houding, spel en vertrouwen.
Muziek: De kinderen krijgen op vrijdag een half uur muziekles van juf Renée.
Gym: De kinderen hebben op dinsdag gym van juf Kelly Op vrijdagochtend van meester Joost.
Zelfstandig werken
· In groep 6 moeten de kinderen meer zelfstandig werken. Daarbij speelt de werkhouding een grote rol. Aan het begin van de week krijgen de kinderen een weektaak. De kinderen zijn zelfverantwoordelijk voor de weektaak. Per dag staat beschreven wat je af moet hebben en wat overige taken zijn of je mag zelf inplannen.
· De kinderen krijgen meer vakken en moeten hun werktempo verhogen.
· Hulp vragen kan door de stip met rood/groene vlak op tafel te liggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op de rode kant.
· Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de anderen kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem. Contact met de ouders vinden wij op de St.Barbara belangrijk. Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u altijd even berichten.