• Missie en visie
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakantierooster
  • Extra verlof aanvragen
  • Inschrijven leerlingen
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Onderwijs is méér
  • Opvang
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Intern Begeleider
  • Privacy op school
  • Stappenplan afwezigheid leerkracht
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Kanjertraining
    • Kanjer communicatie
    • Veiligheidsprotocol kanjertraining
    • Sociale veiligheidsbeleid
  • Groepen 1-2
    • Groep 1-2A
    • Groep 1-2B
    • Groep 1-2C
  • Groepen 3
    • Groep 3A
    • Groep 3B
  • Groep 4
  • Groepen 5
    • Groep 5A
    • Groep 5B
  • Groep 6A
  • Groep 6/7B
  • Groep 7A
  • Groep 8A
  • Laatste bericht
  • Alle berichten
  • Aan-/afmelden nieuwsbrief

Groep 5/6B

Groepsleerkrachten

[image;1525;320|NL|noLink|nvt|Anita en Lisanne]

Maandag, donderdag, vrijdag: juf Lisanne Overboom

Dinsdag, woensdag: juf Anita Kesselaar

 

Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie

 

Algemene schoolinformatie

 

De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 12 groepen met hierin op 1 september 2023 288 leerlingen. Er zijn 29 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen.

Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwiep-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging.

Twee wekelijks is er het Bericht vanuit de directie met allerlei informatie over de school en actuele zaken die er spelen. In de tussenliggende weken ontvangt u overige berichten en informatie van derden. Deze ontvangt u automatisch via de Kwieb-app. Daarnaast is het mogelijk dat u mails ontvangt vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en -volgsysteem. Dit is alleen voor zaken met betrekking tot  extra zorg/ondersteuning van leerlingen.

Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en intern Begeleider, Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak.

Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is.

Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids en op de website.

In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website.

Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd.

De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website.

Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs.

Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC).

Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden.

Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids.

De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website.

Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld.

Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.

 

Klas specifieke informatie


Vakken groep 5 en 6 
Rekenen: We werken met de rekenmethode ‘Rekenrijk’. De rekenlessen worden gemaakt op de chromebook (Snappet). Na een blok van 10 rekenlessen volgt er een toets. In groep 5 leren de kinderen nieuwe vaardigheden met rekenen, bijvoorbeeld: Snel optellen en aftrekken tot en met 20, snel tafelsommen maken, deelsommen, plus en min-sommen tot 1000, tijd; analoge en digitale klok, hoe lang iets duurt, meten met een liniaal of centimeter (mm, cm, m, km), wegen kilo, liter, grafieken, rekenen met geld enzovoorts. De tafels blijven steeds terugkomen en zijn belangrijk om te herhalen en te onderhouden, ook thuis.

In groep 6 leren de kinderen nieuwe vaardigheden met rekenen, bijvoorbeeld: getalbegrip tot 10000,  verhoudingstabellen, meten, breuken, schatten, vermenigvuldigen mbv verschillende strategieën (ombouwen, splitsen, ronde getallen) verhoudingen, grote getallen, komma getallen, enzovoorts. De tafels blijven terugkomen en zijn belangrijk om te herhalen. Het zou fijn zijn als u daar thuis ook aandacht aan kunt besteden.

 

Taal: We werken met de taalmethode ‘Taal actief’. De taallessen worden gemaakt op de chromebook (Snappet). Bij deze methode werken de kinderen de eerste drie weken aan de basislessen van een thema. De vierde week begint met een toets moment. Naar aanleiding van het resultaat van de toets werken de kinderen de rest van de week aan verrijkings- of herhalingsstof. Ieder kind kan hierdoor op eigen niveau werken.  
 
Spelling: We werken met de spellingmethode ‘Taal actief’. Deze methode stelt ons in staat om de kinderen op hun eigen niveau te laten werken. Kinderen die de stof al beheersen gaan na een korte instructie zelfstandig aan het werk. De anderen krijgen verlengde instructie waarna zij de stof verwerken. We doen ook hierbij vier weken over een thema, net als bij taal. Per week zijn er vier spellingslessen. Er worden wekelijks dictees afgenomen, a.d.h.v. dictee wordt er bepaald of de kinderen de rest van de week verrijkingsstof- of herhalingsstof krijgen. In de vierde week is het controledictee en het zinnen dictee.  

IPC: Via IPC werken we aan verschillende thema’s het gedurende schooljaar. Bij ieder thema komen er andere vakgebieden aan bod, bijv.: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde of kunst. Bij alle vakken horen doelen waar we in het thema aan werken en die we ook centraal stellen. Ieder thema zal worden afgesloten met een vorm van presentatie. U kunt hierbij denken aan een muurkrant, een digitale presentatie, opzetten van een laboratorium enzovoort. Wanneer het past binnen de vorm zullen wij u uitnodigen een presentatie te komen bijwonen.

 

Topografie: Dit jaar zullen we in groep 6 starten met topo. We zullen starten met een uitgebreide lessenreeks waarin we de atlas grondig onderzoeken. We gaan dit schooljaar ons eigen land ontdekken. Hopelijk kunt u uw kind helpen vooraf aan de toets die uw kind zal krijgen.
 
Begrijpend lezen: Eén keer in de week werken de groepen 5 en 6 groepsdoorbrekend met de teksten van Nieuwsbegrip (onderwerpen uit de actualiteit). Met vier leerkrachten sterk krijgt ieder kind aanbod op zijn/haar niveau. De andere les, in de week, van begrijpend lezen krijgen de kinderen een thematekst waar ze mee aan het werk gaan. In elke les staat een bepaalde strategie centraal, dat is dan ook het doel van de les.
 
Verkeer: Wij werken 1 keer per week met de methode; “Op voeten en fietsen” van veilig verkeer Nederland  

 

Engels: Eén keer in de week geven wij Engels. Groove.me is de eerste complete lesmethode Engels waarbij popmuziek het startpunt is van de lessen. Muziek motiveert en enthousiasmeert kinderen! Met Groove.me leer je Engels spreken, schrijven, lezen, luisteren en zingen. In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen.
 
Spreekbeurten: Er worden ook spreekbeurten gehouden (één keer in het schooljaar). Aan de hand van bepaalde criteria beoordelen wij de spreekbeurt. De kinderen weten van tevoren waar hun spreekbeurt allemaal aan moet voldoen. De hogerstaande doelen hierbij zijn: leren plannen, voorbereiden en presenteren voor een groep.
 
Kanjertraining: Een keer per week krijgen de kinderen kanjertraining. Dit is een training voor het sociaal emotionele aspect. De kinderen leren hoe ze met elkaar omgaan. Kanjertraining is gericht op vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. 
 
Muziek: Het gehele jaar hebben de kinderen op vrijdag een half uur muziekles van juf Renée en juf Barbara. Dit wordt gegeven a.d.h.v. de methode 123zing.
 
Gym: De kinderen hebben gym (spelles) van de eigen leerkracht of juf Britta. En op donderdag gym (materialen les) van een vakdocent juf Kelly. 


Zelfstandig werken:

  • De kinderen krijgen meer vakken en moeten hun werktempo verhogen.
  • Hulp vragen kan door de stip met rood/groene vlak op tafel te leggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op rood. De leerkracht loopt rondes door de klas en helpt bij een vraag. We zijn ook gestart met het principe van: brains, board, book, buddy, boss. Eerst gebruik ik mijn brains. Lukt het dan niet? Ik kijk naar het bord. Ik kijk in mijn boek of chromebook. Lukt het niet? Ik vraag het aan een buddy. Pas daarna vraag ik het aan de leerkracht. 
  • Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de anderen kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem. 

 
Contact met de ouders vinden wij belangrijk. Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u altijd na schooltijd een afspraak met één van ons maken.
We zien uit naar een gezellig en leerzaam schooljaar!
 

Laatste nieuws

Update vorderingen werkzaamheden schoolplein

Meer

Een bericht aan alle gescheiden ouders

Meer

Meer nieuws

Agenda

Welkom in de klas

09 mei 2025 - 08:30 uur

Afname NSCCT-toets in groep 6

14 mei 2025 - 08:30 uur

Afname cito-toetsen in groep 3 t/m 7

19 mei 2025

Hemelvaart (donderdag en vrijdag vrij)

29 mei 2025

Kamp groep 8

04 juni 2025

Meer agenda

Agenda

  • 09 mei
  • 14 mei
  • 19 mei
  • 29 mei

Contactgegevens

Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
t: 0226 391778
info@sintbarbaraschool.nl

Routeplanner

Contact


Sint Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
tel. 0226-391778
info@sintbarbaraschool.nl

 

Zoeken

De School


  • Missie en Visie
  • De Schoolgids
  • Schooltijden
  • [noImage|NL|link;DWNLD;direct;53258|nvt|Verkeersgids]
  • Onderwijs is meer
  • Inschrijven leerlingen
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Vakantierooster

Nieuwsbrief


Aanmelden nieuwsbrief

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang en onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Locatie


Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2025 - Barbaraschool
Inloggen | Design by Panter reklame